4. července 2017 15:25 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Legenda T3 v novém křižuje Prahu. Přibudou desítky dalších, zní z podniku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Nová podoba tramvaje T3 ze 60. let, která prošla už druhou rekonstrukcí. Navrhl... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová podoba tramvaje T3 ze 60. let, která prošla už druhou rekonstrukcí. Navrhl... | foto: DPP - Jaroslav Janda

PRAHA Od pondělí jezdí Prahou zajímavá tramvajová novinka. Jde o legendární vůz typu T3, který prošel už třetí modernizací. Má novou elektrovýzbroj, snížený prostředek, kterému se slangově říká „vana“, a umožňuje bezbariérový přístup. Její podobu navrhl známý architekt Patrik Kotas. Podle několika zdrojů blízkých dopravnímu podniku by měly příští rok přibýt další desítky kusů.

O tomto projektu už v květnu informovaly Lidovky.cz. Nyní je prototyp nově upravené tramvaje nasazený na linku 13, která jezdí z Čechova náměstí ve Vršovicích do zastávky Černokostelecká. Protože jde o schválený typ, může rovnou vozit cestující, a pilotní provoz proto není potřeba.

Tramvaj zmodernizovaná letos na jaře v Krnovských opravnách a strojírnách vyšla na 8,4 milionu korun. První úprava pocházela už z roku 2000 a těmto vozům pomalu končí životnost. V plánu je tímto způsobem předělat až 90 vozů. Je jasné, že na větší zakázku by už musel dopravní podnik vypsat výběrové řízení.

Vizualizace nové podoby pražské tramvaje typu T3 s nízkopodlažní střední částí.
Vizualizace nové podoby pražské tramvaje typu T3 s nízkopodlažní střední částí. Z interiéru zmizí polstrování sedaček, nahradí je plast.

Podle několika důvěryhodných zdrojů si lidé z dopravního podniku ověřili využití komponent z původního vozu i cenovou dostupnost úpravy. Se vším jsou spokojení a bude jen na představenstvu dopravního podniku, zda na tuto strategii kývne.

S přihlédnutím k ceně prototypu a uvažovaných 90 vozech by celková utracená částka mohla přesáhnout 700 milionů korun. Část prací by však mohla probíhat v tramvajových dílnách pražského dopravce, kde se přestavují vozy na zakázku i pro zahraniční dopravní podniky. To by zakázku mohlo zlevnit.

Nová podoba tramvaje je výjimečná v tom, že na dveřích pro cestující bude bezpečnostní LED lišta. V době, kdy je možné vystupovat, svítí zeleně. Při ukončení nástupu a výstupu pak červeně. Jiná takto vybavená tramvaj v Praze zatím nejezdí.

Nová verze, navržená známým dopravním architektem Patrikem Kotasem, bude vizuálně odkazovat k původní T3, byť z ní už fakticky zbývá jen karoserie. Vše ostatní zmizelo už kolem roku 2000 při první modernizaci. Tehdy získala označení T3 R.P.

„T3 se postupem času stala ikonou tramvajového designu. Proto představuje návrat k původní krémové a červené barevnosti logický krok. Tramvaje však přesto budou mít zřetelné odlišnosti dané skutečností, že se do nich vkládá střední nízkopodlažní část. Tím se mírně prodlužují,“ vysvětlil architekt Patrik Kotas, který v minulosti navrhoval například tramvaj ForCity 15T nebo stanici pražského metra Střížkov.

mipMichal Pavec
  • 1Diskuse